Rosario
Permanent URI for this community
Browse
Browsing Rosario by Subject "Argentina"
Results Per Page
Sort Options
-
ItemPotencial emprendedor de los universitarios de Universidad Abierta Interamericana, Rosario, Argentina(Red de Formación Investigación y Desarrollo Emprendedor, 2019-2) Poncio, Silvia Victoria ; Tedini, Daniel HéctorEsta investigación tiene su precedente en la medición de Indicadores de la Educación Emprendedora en Latinoamérica -IEEL- realizada por la Cátedra de Emprendedores de la Universidad de Salamanca y la Asociación AFIDE, durante el año 2016. Partiendo de la base de que Argentina generó en el último año una gran cantidad de emprendimientos importantes, presentando dificultades en la tasa de sobrevivencia y en la percepción de oportunidades para emprender que tiene la población. En contrapartida hay una decisión política de instalar el fenómeno emprendedor nuevamente en la agenda pública. El gobierno nacional y muchos gobiernos provinciales y municipales están poniendo en práctica programas tendientes a promover y sostener este ecosistema. La Ley de Emprendedores, que acaba de ser sancionada, es un punto de inflexión en este proceso.
-
ItemReading and search practices in Rosario, Argentina : a case study of usage practices of digital and paper devices by students and professors in higher education(University of Nottingham, University of Glasgow, Oxford Brookes University and the University of Sheffield, 2019-5) Ayala, Soledad AnalíaThe present essay analyzes the construction of reading and search practices in higher education from an epistemological relativist perspective. The starting point was a case study comparing and analyzing said practices by students and professors in the second and fifth years of law and systems engineering at a private university and a public university in the city of Rosario, Argentina. The results of the fieldwork provided data that challenges current societal ideas about reading practices and search processes. The results include a wide use of paper supports, focused reading, scarce database searches and high unawareness of advanced search mechanisms. The research was based on the theory of social construction of technology and its three analytical levels, which evidenced the complexity of these practices. It revealed how readers construct their relationship to print and digital materials, considering reading and searching as two separate yet complementary activities that are combined according to economic, educational, legal and cultural aspects.